WCM.frl - kennis is gereedschap

voor elke uitdaging is er een tool

KAIZEN

KaiZen = voortdurende verbetering.

KaiZen betekent letterlijk; verandering + goed
Een organisatie die werkt met KaiZen, kenmerkt zich o.a. door;
•          Direct en continu doorvoeren van verbeteringen in kleine stappen
•          Kleine investeringen
•          Betrokkenheid van iedereen

Alle handelingen moeten standaard worden uitgevoerd en bovendien zo snel mogelijk.
De veranderlijkheden zijn de zaken waar we naar op zoek zijn om die te verbeteren en standaard te maken. 
Bovendien wordt de teamgeest ermee bevorderd.  
Het gaat om de perfecte samenwerking/teamcoördinatie. 
De manager zorgt ervoor dat de teamleden baas worden over hun eigen werkstation. 
Als een deel van de uitrusting hun niet bevalt, veranderen ze het of zoeken naar een betere manier om het te gebruiken. 
De manager vergroot de betrokkenheid en krijgt dus toewijding van de teamleden. 
De leden werken niet alleen voor de manager maar ook voor zichzelf. 

Kaizen is gebaseerd op kleine verbeterstappen zonder grote investeringen. 
De voorstellen van de medewerkers zorgen meestal niet voor kostenbesparingen. 

Een voorbeeld om met kaizen op te lossen: 
Detotale werkbelasting van een lijn verlagen om het aantal operators bij dezelfde takt-tijd te kunnen verlagen. 
Alle takt-tijden van operators worden meer dan 10 x geklokt. 
Vervolgens worden alle handelingen in een taart-diagram opgedeeld in sub-handelingen. 
Daarna analyseer je elk taart-puntje of het weg kan of dat het vereenvoudigd kan worden. 
Dit moet door de operators zelf worden gedaan. 
Hiervoor krijgen ze training van de gereedschappen die daarvoor nodig zijn. 
De beste manier is videobeelden maken en analyseren.

Dus met kaizen wordt de minimale werkbelasting gereduceerd. 
Let op dat je niet in de valkuil stapt, dat je het doel uit het oog verliest. 
Het doel is de takt-tijd te maken op de vraag van de klant. 
Dit vraagt geduld en doorzettingsvermogen. De kostenbesparing is niet het eerste doel.

 Kaizen01

Als je blijft groeien in omzet, kun je door toepassen van de “oh-no” methode alle verspillingen weghalen, 
maar uiteindelijk zul je moeten investeren in productieverhoging. 
Dit doe je pas als alle verspillingen weg zijn. 
Toyota heeft 30 jaar met deze methode gewerkt voor wij in het westen door kregen wat ze hadden gedaan. 
De valkuil met kaizen is dat je resultaten wilt zien in kostenvermindering. 
Dit is geen doel van kaizen en leidt af van reductie van verspillingen. 

kaizen-cyclus:
-  Checklist of gestandaardiseerd werk
-  Verspillingen identificeren
-  Uitzoeken hoe je de verspilling kunt elimineren
-  Checklist bijwerken.

Tip: Begin elke opkomende ploeg met een bespreking van 5 minuten om de problemen te bespreken die de voorgaande ploeg heeft achtergelaten.
Gebruik hiervoor een schoolbord met een todo list.