CSM
Om het opstellen van de CSM gemakkelijker te maken is deze onder te verdelen in 7 stappen.
Deze (7) stappen worden hierna toegelicht.
Handig is dat je hiervoor een brown-paper gebruikt en afspraken maakt over de symbolen voor de verschillende onderdelen (zie hiervoor verderop in dit artikel).
De 7 stappen:
1- Stel vast voor welk product, of productfamilie je de VSM gaat maken.
Kijk hierbij naar de huidige situatie met de ogen van de klant.
Kies de productfamilie die zoveel mogelijk voldoet aan de voorwaarden:
- Het heeft een gemeenschappelijke flow (alle producten hebben dezelfde productiestappen)
- Ze vertegenwoordigen een hoog volume / hoge kosten
- Het voldoet aan segmentatiecriteria van deze industrie of van belangrijke concurrenten.
- Heeft de grootste invloed op klanten of klantensegment.
2- Maak een CSM (Current State Map). Je tekent de process-flow van het product op een brown-paper.
Gebruik de standaard-symbolen (zie “VSM-symbolen”).
Begin met tekenen aan het eind van het proces waar het aan de klant wordt geleverd en werk naar voren.
Leg de belangrijkste activiteiten vast.
Zet de activiteiten in de juiste volgorde op het brown paper.
3- Voeg aan de CSM de material-flow toe. Laat de beweging van de materialen zien. Groepeer de materialen waar mogelijk.
Leg ook alle sub-processen vast. Leg ook alle inspecties en testfases vast.
Voeg de toeleveranciers toe. Gebruik ook hier de “VSM-symbolen” (zie verder).
4- Voeg aan de CSM de informatie-flow toe. Leg alle informatiestromen tussen de activiteiten vast.
Voor de productie geldt: leg de orders vast die horen bij de onderdelen.
Leg de documenten vast die te maken hebben met planning en bewaken van producten-loop door de productie.
Leg vast hoe het productieproces communiceert met klanten en toeleveranciers.
Leg vast op welke manier de documenten/informatie wordt verzameld (papier/e-data/ fysiek,enz)
5- Verzamel de procesdata en verbindt deze aan de rechthoeken die je in de CSM hebt getekend.
Loop hiervoor het proces “live” door om de werkelijkheid te zien.
Hierbij let je op de volgende punten
- Wat is de trigger van de productiestap
- Wat is de ST (setup-time) en wat is de CT (cycle time)
- Wat is de gevraagde takt tijd (gevraagd door de klant)
- Wat is het werkelijke afkeurcijfer en rework-cijfer
- Hoeveelheid mensen die er werken
- Downtime percentage, inclusief alle tijd dat mensen niet verder kunnen vanwege het niet beschikbaar zijn van machines, computers, materiaal, informatie enz.
- WIP (work in process) zowel upstream als downstream.
- batchgrootes
6- Voeg de lead-times toe aan de CSM, inhoudende procestijd, setup-tijd, wachttijd
7- Verifieer en valideer de CSM.
Laat dit doen door mensen die het proces goed kennen maar niet deel uitmaken van het team dat de CSM opgesteld heeft.
Tip:
Als je tijdens het verzamelen van gegevens nodig om de CSM op te stellen informatie vindt dat wellicht nuttig kan zijn, bewaar die dan voor later.
Als je zoals beschreven begint met de basic flow van de productie, zal dit tijdbesparend werken.
Zorg dat je in het schema overal dezelfde maat voor tijd hanteert. (sec. min. Uren, dagen enz.)