FSM
Ontwerp nu een FSM (Future State Map) op.
Hierin leg je vast wat je uiteindelijk te bereiken doel/ambitie is.
Dit kan voor elke situatie weer anders zijn.
Belangrijk is dat je hierbij vanuit de klant naar het proces kijkt.
Haal alle niet-waarde toevoegende activiteiten uit het CSM en zorg er bij voorkeur voor dat alle activiteiten waardetoevoegend zijn.
Vragen die je jezelf kunt stellen bij het maken van De FSM zijn:
- Wat wordt de takt-tijd?
- Moet er op voorraad worden geproduceerd of op klantvraag?
- Waar kunnen we “continuous flow” productie bereiken?
- Waar moeten we een “supermarket-pull” systeem gebruiken?
- Op welk punt in het productie-proces sturen we de productie aan? (pacemaker)
- Hoe nivelleren we de productmix en het pacemaker-proces?
- Welk increment in de hoeveelheid werk wordt er vrijgegeven en afgenomen uit het pacemakerproces? (nivellering van het volume)
- Welke procesverbeteringen zijn noodzakelijk?
- Welke activiteiten kunnen weg zonder dat de klantwaarde vermindert?